Hukkaportti

Vapaasti hengittävän moottorin virittämisestä…

30.07.2008 06:02 | kirjoittaja Toimitus | Osio: Hukkaportti

Eikös se ole niin että vapaasti hengittävää moottoria saa virittää kaasuttimilla sun muilla ilman muutos katsastusta niin paljon että teho paino suhde on alle 7kg/kw!!? Joten tässä tapauksessa ei varmasti mene yli tuon pelkällä nokalla.. Itsellä oli 4K moottorissa 275° nokka se toimii ainakin katu käytössä hyvin. Siihen tietysti lisä mausteeksi virtaava kansi, pakosarja, 2″ putkisto, kevytvauhtipyörä ja isompi kaasari.. Kyllä noilla ainakin KE-70:llä talven pärjäs hyvin tehoja n. 120 – 130hv. Eli ei vielä lähellekään laki rajaa joka on painosta riippuen n. 170hv

Nimimerkki: jebaa

On ja ei. Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan vapaasti hengittävään tai poikkeusluvan nojalla vaihdettuun tai muutettuun moottoria saa
- vaihtaa kaasuttimen
- asentaa polttoaineensuihkutuksen tai muuttaa sitä
- muuttaa sytytyslaitteistoa
- muuttaa puristussuhdetta
- vaihtaa nokka-akselin
- muuttaa venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtaa imu- ja/tai pakosarjan

Nämä sillä edellytyksellä, ettei auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta 7 kg/kW aliteta.

Sen sijaan “kiellettyjen” muutosten listalla ovat
- sylinterikannen vaihtaminen (rinnastetaan moottorin vaihtoon)
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen (rinnastetaan moottorin vaihtoon)
- ahtimen tai ahtoilman jäädyttimen asentaminen (rinnastetaan moottorin vaihtoon)
- ahdetun moottorin muuttaminen (rinnastetaan moottorin vaihtoon)

Näiden kohdalla pätevät siis eri pykälät ja nämä muutokset edellyttävät aina vähintään muutoskatsastuksen. Jos tarkoitit paremmin virtaavalla kannella kokonaan uutta sylinterikantta, niin kyseessä on ainakin muutoskatsastuksen vaativa toimenpide, eikä sen kohdalla mainitsemasi paino-tehosuhde enää sellaisenaan päde.

Muistutetaan tässä yhteydessä, että vähäpäästöisen moottorin – olkoon se sitten ahtamaton tai ahdettu – virittäminen on pykälien valossa hyvin vaikeaa. Lisätietoja aiheesta löytyy AKEn sivuilta kohdasta Moottorin muutokset.