Uutisia

Harrasteautojen rakentaminen helpottuu

03.03.2014 10:07 | kirjoittaja Toimitus | Osio: Uutisia

Harrasteautojaan rakentavien elämä helpottuu jatkossa, kun auton rakenteen muuttamista koskevaa poikkeuslupaprosessia uudistetaan. Trafi on selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä. Uudistuksen tarkoituksena on myös varmistaa, että auto on kaikin puolin liikenneturvallinen rakennemuutoksen jälkeen.

Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty*. Poikkeuslupia haetaan tyypillisesti mm. moottorinvaihtoihin, vetotavanmuutoksiin sekä korinvaihtoihin. Vuodessa auton rakennemuutoksiin liittyviä poikkeuslupia on haettu keskimäärin n. 50 kpl.

Uutta lupaprosessia testataan pilottikokeiluna vuoden
Trafi on käynnistänyt uuden lupaprosessin kokeilun yhdessä yhden alan harrastejärjestön, Finnish Hot Rod Association FHRA ry:n kanssa. Vuosi 2014 on pilottivaihe, jonka aikana uutta käytäntöä testataan.

Kokeiluvuoden jälkeen arvioidaan, pitääkö prosessia hioa ja onko nyt kehitelty malli tarkoituksenmukainen. Tarkoituksena on saada uusi käytäntö täyteen vauhtiin vuonna 2015.

Lopputuloksena sujuvampi prosessi ja turvallisempi harrasteauto
Trafi määrittelee jatkossakin raamit, joiden puitteissa toimitaan ja joiden avulla auto on muutosten jälkeen kaikin puolin turvallinen. Alan harrastejärjestöjen asiantuntemuksen avulla on mahdollista löytää parhaat, kutakin yksittäistä ajoneuvoa koskevat ratkaisut.

Prosessia lähdettiin kehittämään, jotta poikkeuslupien hakeminen ja käsittely olisi sujuvampaa. Jatkossa poikkeusluvan hakija keskustelee rakenteen muuttamiseen liittyvistä asioista tarkemmin alan harrastejärjestön kanssa. Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.

Uuteen prosessiin sisältyy myös harrastejärjestöjen autolle muutosten jälkeen suorittama rakennetarkastus ja koeajo, jonka jälkeen autolle tehdään normaali muutoskatsastus.

*Liikenne- ja viestintäministeriön päätös 779/1998 auton rakenteen muuttamisesta

Yksi kommentti
Kommentoi »

  1. Toin äskeittäin Saksasta 2002 vuoden Transitin, entinen poliisiauto. Auto on poistunut poliisin käytöstä huhtikuussa ja autoliike katsasti sen siellä kesäkuussa. Eilen käydessä rekisterikatsastuksessa homma tyssäsi lopussa kun huomattiin että ikkunat on pleksiä ja ei hyväksyttyjä. Kävi käsky vaihtaa ohjaamon ikkunat hyväksyttyihin, koska auto ei ole enää poliisi käytössä. Eipä ne ikkunat aiheuta autossa olijoille eikä auton ulkopuolella oleville vaaraa, ovathan ne särkymätöntä tavaraa ja lisäksi niistä näkee ulos yhtä hyvin kuin lasi ikkunoista. Toisekseen kun auto on eurooppalainen ja tuotu toisesta EU maasta jossa katsastus on sen hyväksynyt. Kyseisessä katsastuskonttorissa oli heti alusta alkaen nuiva tunnelma kun esimies joka oli vanhempi setä tyrmäsi nuoremman inssin puheet. Kun kysyin saako auton rekisteröityä kevyt kuorma-autoksi inssi katsoi tyyppikilpeä ja sanoi akselikantavuuden riittävän mutta sitten setä alkoi puhumaan päälle ja sieltä tuli kaikenlaisen todistuksen, vaatimuspaperin ym. sekameteli, nopeusrajoittimineen, piirtureineen ja hyvä ettei alkolukkokin vielä kaiken päälle. Joten täytyy tutkia ikkuna asia ja kevyt kuorma-auto, ei kannata uskoa ihan kaikkeen höpinään.

Kommentoi