Uutisia

Faktoja tulevasta Mustangista

23.07.2014 10:48 | kirjoittaja Toimitus | Osio: Uutisia

Ford Motor Company on julkistanut nyt ensi kertaa uuden Mustangin suorituskykyarvoja.

Pohjois-Amerikassa uuden Ford Mustangin 2.3-litrainen EcoBoost-moottori tuottaa 310 hevosvoiman tehot ja 434 Nm:n vääntömomentin. 5.0-litraisen V8-moottorin* tehot ovat 435 hevosvoimaa ja vääntömomentti 542 Nm.

Molemmat moottorivaihtoehdot saa myös Eurooppaan ensi vuonna tulevaan Mustangiin. Autossa on erillisjousitus edessä ja takana sekä uudenlainen kevyt kori, johon on käytetty suurilujuuksista terästä ja alumiinia. Nämä takaavat erinomaisen ajettavuuden ja käsiteltävyyden.

Ford julkistaa Eurooppaan tulevien viistoperäisen ja avo-Mustangin tarkemmat tekniset tiedot myöhemmin.

Nyt Ford kuitenkin tiedotti, että suorituskykyä parantavat jarru- ja alustavarustepaketit ovat Euroopan Mustangissa vakiovarusteena.

Mustang tuli markkinoille vuonna 1964. Niitä on myyty kaikkiaan 9 miljoonaa kappaletta. Mustang on myös maailman tykätyin auto, sillä on Facebookissa yli 7 miljoonaa fania, ja se on esiintynyt yli 3 200 elokuvassa ja tv-ohjelmassa.

Uutta moottoriteknologiaa
Uusi 2.3 litran EcoBoost-moottori suunniteltiin varta vasten Mustangille, jotta pystyttäisiin vastaamaan erinomaista suorituskykyä ja polttoainetehokkuutta haluavien asiakkaiden tarpeisiin.

“Tämä EcoBoost-moottori tuottaa Mustangilla ajavien odottamat tehot auton nopeudesta riippumatta”, kertoo Scott Makowski (EcoBoost powertrain engineering manager). “Vääntöä riittää, joten auto on ihanteellinen ajaa missä tahansa olosuhteissa.”

Fordin globaalin EcoBoost-moottoriperheen uusin jäsen, 2.3-litrainen versio, on suorasuihkutuksella, muuttuvalla venttiilien ajoituksella ja turboahtimella varustettu moottori.

Moottorin kestävyyden varmistaminen oli ensiarvoisen tärkeää, koska tehot litraa kohden ovat lähes 135 hv ja vääntö 188 Nm. Kestävyyden varmistamiseksi Mustangin EcoBoost-moottorissa on:

  • Taottu teräksinen kampiakseli
  • Öljyruiskulla jäähdytetyt männät
  • Teräksiset männänrenkaat
  • Ensiluokkaiset kannatinmateriaalit
  • Parannellut venttiilien istukoiden materiaalit
  • Muototeräksiset kiertokanget
  • Korkeapainevalettu alumiininen sylinterilohko
  • Alumiininen valettu öljynpohja

5.0 litran V8-moottorissa on ominaisuuksia, jotka auttavat moottoria hengittämään erityisesti kovissa nopeuksissa. Sylintereiden ilmansaanti ja poistuminen pakoputkesta ovat avainasemassa, kun moottorista halutaan enemmän tehoja ja vääntöä. Siksi moottorissa on:

  • Suuremmat imuventtiilit
  • Suuremmat pakoventtiilit
  • Uudistetut imunokka-akselit
  • Uudistetut pakonokka-akselit
  • Jäykemmät venttiilien jouset, jotka takaavat venttiilien täydellisen sulkeutumisen ajettaessa korkeilla kierroksilla
  • Uusi sylinterin kannen valanta – uudistetut virtausaukot mahdollistavat suoremman kulun venttiileihin, jolloin imu- ja pakovirtaukset kulkevat esteettömämmin; polttokammiossa on suuremmat venttiilit
  • Taotut kiertokanget ovat kevyemmät ja kestävämmät
  • Uudelleen muotoillut mäntien pohjat – syvemmät loveukset puhdistavat suuremmat venttiilit
  • Uudelleen tasapainotettu kampiakseli

Erillisjousitus ja kevyt kori
Uusi Ford Mustang on ketterä ja miellyttävä ajaa, sillä siinä on erillisjousitus sekä edessä että takana. Konepellissä ja kyljissä on käytetty alumiinia, joten auton kokonaispainoa on saatu alemmas ja auto on tasapainoisempi.

Alumiinia on käytetty myös takajousituksen nivelissä, automaattivaihteisen mallin taka-akselin rungossa, takatukivarsissa ja takajarrujen jarrusatuloissa. Lisäksi teräksestä ja muista materiaaleista valmistetut osat, kuten ontot takavakaajat ja istuimet, on suunniteltu siten, että ne vastaavat suorituskykyisen auton standardeja, mutta eivät tuo lisäpainoa.

Yhdysvalloissa 5.0 litran V8-moottorilla ja automaattivaihteistolla varustettu viistoperäinen Mustang painaa 1 691 kg. Sama malli, mutta 2.3 litran EcoBoostilla ja automaattivaihteistolla varustettuna, painaa 1 598 kg.

Viistoperämallissa 2.3 litran EcoBoost-moottorilla varustettuna 52 prosenttia auton painosta on etuakselilla ja 48 prosenttia taka-akselilla, kun 5.0 litran V8:ssa 53 prosenttia on eturenkaiden päällä.

Jokaisessa uudessa Mustangissa on täysin uusi erillistakajousitus monitukivarsipyöräntuennalla. Jousituksen geometria, jouset, iskunvaimentimet ja puslat ovat kaikki kehitetty ja säädetty tuomaan parannettua pitoa.

Jousituksen geometria pitää korin rauhallisena kovassa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Kevytmetalliset komponentit taka-akselissa auttavat vähentämään jousittamatonta massaa, jolloin ajettavuus ja käsiteltävyys paranevat.

Edessä eristyksetön apurunko auttaa jäykistämään rakennetta, mutta ei lisää painoa, mikä vaikuttaa käsiteltävyyteen, ohjaukseen ja ajettavuuteen.

Kaksoispalloniveliset MacPhersonin etujoustintuet mahdollistavat suurikokoisten jarrujen käyttämisen, aiheuttamatta liikaa pyörän keskipoikkeamaa ja heikentämättä ohjaustuntumaa. Kuten takaosa, etujousitusta on parannettu siten, että kovassa jarrutuksessa auton keula ei sukella.

Suorituskykyiset jarrut ja alusta Euroopan Mustangiin
Sekä 2.3 litran EcoBoost- että 5.0 litran V8-malleissa on vakiovarusteena suorituskykyiset jarrut:

  • Mustang 2.3 EcoBoost: edessä nelimäntäiset (46 mm), kiinteät jarrusatulat ja 352 mm levyjarrut; takana yksimäntäiset (45 mm), jarrusatulat ja 330 mm levyjarrut
  • Mustang 5.0 V8: edessä kuusimäntäiset (36 mm), Brembo-jarrusatulat ja 380 mm levyjarrut; takana yksimäntäiset (45 mm), jarrusatulat ja 330 mm levyjarrut

Europassa molemmilla moottoreilla varustetuissa malleissa on vakiovarusteena suorituskykyä lisäävä varustepaketti, joka sisältää:

  • Uudistetut jouset, holkit ja yksiputkiset takaiskunvaimentimet
  • Lisäjäähdytin rata-ajoa varten
  • Paksumpi kallistuksenvakain
  • Mustangia varten säädetyt ABS-jarrut, ajonvakaudenhallintajärjestelmä ja sähköinen ohjaustehostin
* Pohjois-Amerikan markkinoille tulevan auton arvot.

Kommentoi